ΔΡΟΜΟΣ ΙΚΤΕΟ

Πέμπτη, 16 Μαΐου 2019

Branding τόπου για το δήμο Άργους Μυκηνών,μία σπουδαία πρωτοβουλία για την Ανάπτυξη...Γράφει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΡΙΓΓΟΣ!

Του Δημήτρη Κρίγγου
Αντιδημάρχου Άργους Μυκηνών
Υποψηφίου Δημοτικού Συμβούλου
Στη σημερινή εποχή που χαρακτηρίζεται από την παγκόσμια οικονομική κρίση είναι περισσότερο επιτακτικό από ποτέ οι δήμοι να αναζητούν νέους τρόπους προκειμένου να αναπτυχθούν και να γίνουν ανταγωνιστικοί, προβάλλοντας κάθε συγκριτικό πλεονέκτημά τους. Στην προσπάθειά τους για μια ευρύτερη ανάπτυξη πρέπει να στοχεύουν στην ανάδειξη και την προβολή των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών που τους καθιστούν μοναδικούς. Έτσι και στο δήμο Άργους Μυκηνών η πρότασή μου να ενταχθούμε στο πρόγραμμα Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης προκειμένου να χρηματοδοτήσουμε και να ακολουθήσουμε με επιστημονικά εργαλεία αυτήν τη νέα εποχή, έγινε αμέσως αποδεκτή από το Δήμαρχο Δημήτρη Καμπόσο και το ΔΣ. Αμφότεροι συμφώνησαν να μπούμε στην μεγάλη και ελπιδοφόρα διαδικασία του branding του τόπου μας.


Στη διεθνή βιβλιογραφία καταγράφονται πολλές περιπτώσεις πόλεων που εφάρμοσαν πολιτικές place marketing και place branding, πόλεις ακόμη και με διεθνή αναγνώριση όπως η Νέα Υόρκη, η Λισσαβόνα, η Γλασκόβη και μικρότερες όπως το Πεκς στην Ουγγαρία, το Ρόστοκ στη Γερμανία αλλά και στην Ελλάδα ο Πειραιάς, η Λάρισα, η Δράμα κ.α.

Τα σύγχρονα παγκόσμια δεδομένα και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κρίσης στον Ευρωπαϊκό Νότο, επιτάσσουν την ταχύτατη επανεκκίνηση της παραγωγικής δραστηριότητας και την ισόρροπη ανάπτυξη των διαφορετικών τομέων της οικονομίας. Η ανάπτυξη «Ταυτότητας περιοχής» ως «κρίσιμης» επιλογής για την ουσιαστική υποστήριξη ιδιαιτέρων χαρακτηριστικών και συγκριτικών πλεονεκτημάτων της περιοχής μας, ούτως ώστε να ενδυναμωθούν σημαντικά οι παραγωγικοί τομείς, είναι αναγκαία για να επιτευχθούν τελικά τα αναγκαία πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα και ο στόχος μιας αναπτυξιακής προοπτικής, ισόρροπης και αποτελεσματικής.

Το branding τόπου πολύ συχνά αντιμετωπίζεται λανθασμένα ως ένας προωθητικός μηχανισμός βασιζόμενος αποκλειστικά στη δημιουργία λογοτύπων, slogan και άλλων οπτικών μέσων που μπορούν αυτομάτως να επαναπροσδιορίσουν την εικόνα των τόπων. Ο σχηματισμός ενός brand τόπου γίνεται με βάση τον εναρμονισμό. Από την μια μεριά έχουμε την οπτική των κατοίκων και από την άλλη των εσωτερικών προοπτικών του δήμου σχετικά με τους τουριστικούς του στόχους και τις προσπάθειες εξωστρεφούς branding, ή αλλιώς με το συμμετοχικό σχεδιασμό. Το branding τόπου είναι μια διαδικασία συλλογικής χάραξης στρατηγικής, η οποία απαιτεί τη συμμετοχή πολλαπλών ομάδων-φορέων του δήμου. Χωρίς τη συμμετοχή τους είναι απίθανο το brand του τόπου να είναι αποτελεσματικό και βιώσιμο αφού αυτοί οι φορείς δίνουν το νόημα στο brand τόπου. Αυτό καθιστά το branding μια πολύπλοκη διαδικασία που σε κάποιες μόνο πτυχές του προσομοιάζει με το εμπορικό branding.

Για παράδειγμα, το κυνήγι μοναδικών αξιομνημόνευτων γεύσεων αναδεικνύεται παγκοσμίως καθημερινά σε ολοένα και ισχυρότερη κύρια ή συμπληρωματική αιτία επιλογής ενός προορισμού για το διεθνή επισκέπτη. Ο Τουρισμός γεύσης, αν η διαδικασία του «εναρμονισμού» το έχει ως αποτέλεσμα, μπορεί στο δήμο μας να διατυπωθεί ως αυθεντικός, σαφής και μοναδικός με προϊόντα από το χωράφι στην κατανάλωση ενός εστιατορίου, με πολύ συγκεκριμένο «σενάριο» για την καλλιέργεια, τη διατροφική αξία, τη μεσογειακή δίαιτα, τα τοπικά εδέσματα, κ.ο.κ. Και τελικά να δημιουργήσει την πλήρη, εξειδικευμένη ταυτότητα ηγέτη-προορισμού γεύσης και να την προβάλει με συνέπεια και έντονο τόνο φωνής σε όλα τα κοινά-στόχος. Άλλωστε υπάρχει στροφή προς πολιτικές αειφόρου αγροτικής ανάπτυξης, κάτι το οποίο αποτυπώνεται και στο αυξημένο ενδιαφέρον για τον Πυλώνα ΙΙ της ΚΑΠ. Η αγροτική κληρονομιά, για παράδειγμα, ως στοιχείο της τοπικής μας ταυτότητας, αποτελεί προτεραιότητα της ΚΑΠ. Στην έννοια της αγροτικής κληρονομιάς ξεχωριστή θέση κατέχουν τα ιδιαίτερα προϊόντα ενός τόπου ο χαρακτήρας των οποίων συνδέεται τόσο με την πρώτη ύλη όσο και με τις κληροδοτημένες τεχνικές και τεχνολογίες. Η προσπάθεια για δημιουργία προϊόντων ΠΟΠ και ΠΓΕ όταν ενσωματώνονται σε μια ευρύτερη περιοχή έχουν ισχυρό αντίκτυπο και ως συνέπεια επηρεάζουν θετικά τις προσπάθειες για αγροτική ανάπτυξη. Ο δήμος μας, ως συμπέρασμα και των παραπάνω σκέψεων, μπορεί να πρωταγωνιστήσει στον «Τουρισμό Γεύσης» δημιουργώντας ισχυρές συνέργειες μεταξύ των τομέων του Τουρισμού, της τοπικής κουζίνας, της γαστρονομίας της παραγωγής και τυποποίησης ποιοτικών τροφίμων και των εξαγωγών.

Άλλο παράδειγμα η αξιοποίηση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς σε συνδυασμό με τη δημιουργικότητα των πολιτιστικών φορέων του τόπου μας και τη διοργάνωση θεματικών φεστιβάλ, πχ. στο Αρχαίο Θέατρο Άργους, τα οποία διαχρονικά αποτελούν όχημα έκφρασης της στενής σχέσης μεταξύ ταυτότητας και περιοχής και αποτελούν τον καταλύτη στην αναμόρφωση της εικόνας του τόπου και την προβολή του ως προορισμού που φιλοδοξεί να αναδειχθεί στον τουριστικό χάρτη.

Η εικόνα ενός τόπου αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα περιουσιακά του στοιχεία οπότε η διαφύλαξη και η καλλιέργεια αυτής της εικόνας πρέπει να αποτελέσει κεντρικό πρόταγμα για κάθε τοπική κοινωνία. Οι εικόνες των δήμων είναι ένας συνδυασμός πολλών χαρακτήρων όπως ο πολιτιστικός-ιστορικός, ο κοινωνικός, ο οικονομικός, ο πολιτικός κ.α. και διαμορφώνεται με βάση κάποιο σημαντικό, ιδιαίτερο χαρακτηριστικό το οποίο θα μπορούσε να προσδιοριστεί ως ταυτότητα πόλης. Η επιτυχημένη σύνθεση και εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου Αναπτυξιακού πλαισίου μέσω της υιοθέτησης μιας ταυτότητας για το Άργος και περιοχές του δήμου μας, παραλιακό μέτωπο, ορεινές περιοχές, αγροτικές περιοχές, μέσω του branding του τόπου, που προωθούμε την εκπόνηση του, θα δώσει την περαιτέρω αναπτυξιακή ώθηση που χρειάζεται ο τόπος μας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου